Kalocsán iskolánk jogelődje volt a legelső oktatási intézmény, mely 1701-ben alapított fiúiskolaként működő néptanoda volt. 1788-ban háromtanítós fő-elemi iskolát szerveztek, ahol a pedagógusok közül kettőt a város, egyet az érsekség fizetett. 1856-ra négy osztályú fő-elemi iskolává alakult az intézmény, mely 1873-ban felvette a Polgári Fiúiskola nevet. Ekkor az oktatás a jelenlegi Gyermekotthon egy részében folyt. 1916. november 15-én Kalocsa első állami iskolájaként Állami Polgári Fiúiskola néven jegyezték, majd 1925-ben a neve Magyar Királyi Állami Gróf Klebelsberg Kúnó Polgári Fiúiskolára változott. 1945-től 8 osztállyal működött az intézmény Állami Polgári Fiúiskola néven. Több helyszínen, változó neveken folyt az oktatás 1963-ig, amikor 2. számú Általános Iskola néven a mai Viski Károly Múzeum épületében 6 tanteremben, és a Gyermekotthon több helyiségében kapott helyet. Ekkor már lányok is tanultak az osztályokban. 1970. december 10-én a jelenlegi helyszínünkön nyílt meg a 12 tantermes modern iskola 15 iskolai és 3 napközis csoporttal. A tanítást óraközi helycserékkel oldották meg. 1972-ben a magas gyermeklétszám miatt szükségszerűen négy tanteremmel, orvosi szobával bővült az épület. 2010-ben jelentős felújításra és bővítésre került sor a város által nyert DAOP-4.2.1. pályázat keretében félmilliárd forintból. Korszerű nyílászárók, fűtésrendszer, burkolatok, rehabilitációs fejlesztések és egy sportcsarnok tette szebbé és élhetőbbé a környezetünket. 2014-ben szintén önkormányzati pályázat útján napelemek telepítésével vált megoldhatóvá az épület korszerű energia ellátása.
Iskolánk nyitva tartása: hétköznap 7-17 óráig tanítási - tanulási, művelődési és gyermekmegőrzési céllal, ezt követően 20 óráig a sportfoglalkozások végéig.
Az idő múlásával nevünk többször módosult, míg 1990. július 1-jén Kertvárosi Általános Iskola lett. Jelenleg is ez a megkülönböztető elnevezésünk városunkban, bár 2014 szeptemberétől Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola néven 8 intézmény központi iskolájává váltunk. Iskolatársulásunk további lehetőséget kínál a már működő közös rendezvények, versenyek szervezése mellett kapcsolataink elmélyítésére, nevelési lehetőségeink bővítésére. Közös munkaközösségeink összehangolják a különböző specifikumokkal bíró intézmények programjait, belső továbbképzéseket, megbeszéléseket szervezünk. Iskolánk (Kertvárosi) jelenleg 8 évfolyamos 16 osztályos, 8 napközis csoporttal működő általános iskola. 2013-tól a Köznevelési törvény értelmében egész napos iskolaként működünk. Az "A"osztályokban német nemzetiségi kisebbségi nyelvoktatás folyik. A "B" osztályban felmenő rendszerben 2013-tól emelt óraszámú matematikaoktatás folyik és a 4. osztálytól angol nyelvet tanulnak. Integráltan oktatjuk a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási zavarokkal küzdő tanulókat.
Minden tanévben elégedettségméréseket végzünk a szülők és a nyolcadikos tanulók körében, emellett vizsgáljuk a negyedikből az ötödik évfolyamba történő átmenet problémáit a minőségi, értékteremtő munka biztosítása, a közös elvárások megvalósítása érdekében. Méréseinket elemezzük, megvitatjuk, intézkedési tervet dolgozunk ki a javítás céljából. A szülők beiskolázással kapcsolatos gondjain rendszeres tájékoztatással, óvoda - iskola rendezvényekkel segítünk. Végzős diákjaink és szülőik számára pályaválasztási tájékozódási lehetőségeket szervezünk. Felvételüket, további sorsukat nyomon követjük, eredményeiket elemezzük, önmagunk számára a tanulságokat levonjuk.
1970-től 10 évig emelt óraszámban oktatták a matematikát 1985-től több mint 10 évig Nyelvi Irodalmi Kommunikációs Program Szakkörszerű német nyelvtanítás (a kötelező nyelv az orosz volt) Csoportbontás matematikából, magyar nyelvből, idegen nyelvből Néptánc és népszokások oktatása Színvonalas szakköri tevékenység, mely ma is folyamatosan működik: színjátszás, egészségügyi, képzőművészet, közlekedési, természetjáró Diáksportkör kosárlabda, röplabda, kézilabda, torna, futball, judo szakágakkal Énekkarunk 1989-ben az "Év kórusa" megtisztelő címet nyerte el 1989-től szervezzük évente a Szülők - nevelők bálját 1990-től gazdag programokkal működik iskolánk diákönkormányzata 1991-ben iskolánk pedagógusai létrehozták a Kertvárosi Általános Iskoláért - Gyermekeinkért Közhasznú Alapítványt a növekvő anyagi gondok megoldására, melynek vagyonához jelentősen hozzájárulnak a szülők - nevelők - diákok felajánlott munkával, gyűjtőtevékenységgel, anyagi támogatással 1992-től vettünk részt az Egészséges Élet kísérleti tantárgy tanításának projektjében és az Air Pollution Projekt - levegőszennyezettség mérési programban 1993-tól szerveződik a jelenlegi Erdei iskola, mely az alsó tagozatos osztályokon kívül esetenként az 5-6. évfolyamokat érinti
2013. szeptember 14-től Akkreditált kiváló tehetségpont vagyunk matematika, német nyelv és színjátszás tehetségterülettel. 2014. május 27-től DSD-1-KER A/2, B/1. szintű német nyelvi nyelvvizsga elismert helyszíne lettünk. 2014. október 1-től Mentoráló Intézmény vagyunk.
Nevelőtestületünk igényes, felkészült, több éves gyakorlattal rendelkező pedagógusokból áll. Kapcsolataink révén (MATEHETSZ, JNSZ Megyei Pedagógiai Intézet) szervezzük a szaktárgyi és módszertani képzéseket. A médiában megjelenő lehetőségeket figyelve több pályázatot írtunk, a megvalósításban csoportokat képezve veszünk részt. (Az iskola közös ügyünk - hálózatosodás, Köznevelés az iskolában - Mentoráló Intézmény, Tehetségfejlesztés lehetőségei a kooperatív tanulásban, IKT eszköztár fejlesztése, Autizmussal élő gyermekek és tanulók inkluzív nevelésének-oktatásának alapjai) Rendszeres a nevelőtestület technikai és metodikai képzése, egymás segítése, önképzés.
A szülők igénylik a pontos, rendszeres tájékoztatást. Emiatt minden hónap első hétfőjén fogadó órát, évente több alkalommal szülői értekezletet tartunk. Iskolánk nyitott a megkeresésre, problémás esetekben természetes a közvetlen kapcsolat megszervezése. Hatékonyan tudunk támaszkodni a szülői közösség képviseletére, a Szülők Fórumára.
1995-től rendelkezünk német partnerkapcsolattal: Ummendorffal, majd Kirchheim unter Teck várossal. Évente 1-1 hetet töltenek együtt 7. évfolyamos diákjaink testvériskolánk tanulóival Kalocsán illetve Kirchheimben. 2000-től ápoljuk kapcsolatunkat Székelykeresztúrral (Románia, Erdély). Minden évben a 7. évfolyamos diákok egy hetet töltenek Erdély megismerésével az iskolai pályázat (Határtalanul), önkormányzati támogatás és szülői hozzájárulás segítségével. 2013-tól működik a kapcsolat a "Petőfi brigád" Kúlai Általános Iskolával (Szerbia). Évente két alkalommal, egy-egy hétvégét töltünk együtt testvériskolánkkal a nemzeti összetartozás napjának keretében.
Kiemelt figyelemmel kezeljük a lokálpatrióta szemlélet kialakítását tanítványainknál. Emiatt kapcsolódunk városunk nagy rendezvényeihez, működő kapcsolatot ápolunk közintézményeivel, múzeumaival, könyvtárával, civil szervezetekkel. Nemzeti, vallási és városi ünnepeinkről méltó módon megemlékezünk, aktív szerepet vállalunk településünk rendezvényein, képviseljük Kalocsát külföldi és belföldi megmérettetéseken, bemutatkozókon. Célunk a 8. osztály végére a mai kor kívánalmainak megfelelő, jól hasznosítható alapszintű tudással rendelkező, további tanulásra képes, harmonikus személyiség kialakítása, aki egészséges és értékalkotó életet kíván élni, vállalja nemzeti sorsát megújuló európaiságunk érdekében.